Article aparegut en el Programa de Festes Majors i Patronals de Cullera, 2024.
El paper significatiu que desempenyen les festes
patronals d’una ciutat com Cullera en la identitat cultural dels valencians, i
la importància que estes tenen i han tingut entre les generacions passades i
les presents, mereix la major protecció possible per part de les nostres
administracions i confiem en què ben prompte es veja reflectida en l’esperada
declaració com a bé d’interés cultural immaterial.
La festa, com a manifestació social complexa, incorpora
una bona part de tradicions culturals, com ara la religiositat popular, la
música, la dansa, l’art, l’artesania, la pirotècnia, la gastronomia, etc. Amb
el pas del temps, cada generació ha anat aportant expressions festives pròpies
del seu temps, en un procés diacrònic de continuïtat i canvi, com a producte
cultural d’una llarga història de més de quatre segles. A més a més, el conjunt
monumental i paisatgístic de la festa de Cullera incorpora un seguit de valors
materials i immaterials que són interdependents i, sense els quals, perdria
bona part del seu sentit.
Així mateix, resulta de gran importància la participació
activa i l’aportació responsable del conjunt de la societat, així com també de
les autoritats civils i religioses, per a la seua celebració anual. De fet, un
dels principals valors de la festa és el seu poder vertebrador, el qual va més
enllà de les celebracions religioses, i que s’expressa en manifestacions d’un alt
valor social, artístic i cultural.
Elements tan singulars i definidors del caràcter ritual i
patrimonial de les festes dedicades a la Mare de Déu del Castell els trobem en
la Baixà de la imatge des del seu santuari fins a la població; la processó
general celebrada en el dia de sant Vicent Ferrer i les Aurores de Sant Antoni,
la Bega-Port i el Raval, totes elles amb una important participació popular.
Totes tres tenen un significat especial, però voldria
centrar-me en la processó dedicada a sant Vicent i a la Mare de Déu. Aquest
seguici processional està dividit en dues parts: la primera, anomenada part
profana, i la segona, la part religiosa.
Els carrers que formen el recorregut de volta general
estan decorats per una catifa vegetal formada per branques de xiprer i
taronger, en el que tradicionalment es coneix a molts pobles valencians com
l’enramà de la murta i que té com a funció, a més d’aromatitzar els carrers i
dotar-los d’un ambient acollidor i de festa, representar simbòlicament la
purificació d’un recorregut considerat sagrat.
La part profana de la processó està caracteritzada per
una sèrie de danses rituals, recuperades o recreades en els darrers anys,
gràcies tant als estudis de recerca que les han documentades com als esforços
individuals i col·lectius de persones, grups i entitats locals implicades.
Històricament, s’han pogut documentar danses rituals efímeres presents en el
segle XIX i principi del XX com els balls de Xinesos, Turcs, Matxaquins, Locos,
Gitanos, Pastorets i Tornejants. I com no, els indispensables Nanos i Gegants. La
majoria d’ells estaven presents llavors en la cavalcada al·legòrica que es
realitzava el dia mateix de la Baixà, a manera de processó del convit del
Corpus o Degolla, i en la qual antigament també hi participaven infinitat de
gropes vestides no només a la valenciana sinó també amb abillaments d’altres
regions, així com carrosses que res tenien que envejar a les aparellades per a
la Fira de Juliol de València.
Tot i que en els anys quaranta del segle XX tornaren a
incorporar-se de manera tímida, i que cap als seixanta es constata també efímerament
la participació de Bastonets, Pastorets i Pastoretes així com Gegants i Cabuts,
a més dels Cirialots i alguns patriarques de l’Antic Testament, el cert és que
el pas de les dècades feu que tot allò quedara en un record vague, un somni
vaporós que provocà la pèrdua de danses, músiques, coreografies, indumentària
i, sobretot, herència patrimonial festiva.
No fou fins als anys noranta que el seguici processional
cullerenc tornà a arrelar i a tenyir-se d’una certa tradició gràcies a
l’empenta de diversos moviments associatius, com ara l’Escola Municipal de
Tabal, Dolçaina i Danses; els membres de la Falla El Raconet, encarregada de
restaurar la participació d’alguns balls, així com la comparsa de les Quatre
Parts del Món en la Baixà i la processó de Sant Vicent, o els moviments
juvenils religiosos com els juniors o scouts, en una evident iniciativa per
mantindre la identitat cultural del seu poble, però sense una continuïtat anual
tant en els aspectes formals com en la seua configuració.
Hui en dia, les danses rituals que participen en la part
profana de la processó han recuperat aquell espai que els pertanyia i són la
dansa de Nanos i els Gegants, ball de la Jota, Arquets, Panderetes, Vetes,
Moma, Bastons i Muixeranga. La seua presència, com abans en uns altres
contextos, resulta un dels elements més notoris i rellevants de les festes
locals.
Quant a la part religiosa de la processó general, és de
destacar la presència en les últimes dècades dels personatges bíblics, de fort
arrelament, i que tenen com a font d’inspiració el seguici procedent de les
processons del Corpus Christi, configurant-se com un record visual i popular i
catequètic de la història de la salvació. En el cas de la processó de Cullera,
els personatges que han passejat pels carrers de volta han estat Noé, Abraham,
Sara, Isaac, Jacob, Raquel, Josep, Moisés, Aarón, la cort del faraó, l’arca de
l’aliança, Josué, Saül, Samsó i Dalila, David i Betsabé, Salomó i la reina de
Saba, Elies, Jeremies, Isaïes, Judith, Rut, Noemí, Dèbora, Abigail, Rebeca,
Esther, Tobies i Sara. A continuació, hi figuren els cirialots, que representen
els ancians de l’Apocalipsi.
L’element més representatiu i particular de la localitat
en aquesta part, i molt estimat per la comunitat local, com a figures
idiosincràtiques, és el conjunt anomenat les Quatre Parts del Món, un grup de
personatges en nombre de quatre que acompanyen l’anda de la Mare de Déu del
Castell –abans eren els seus volants o portadors. La seua indumentària ha
passat a formar part de la visualitat local: brus ampla i calces blaves,
calçons curts, gola i barret ornat, i sostenen a la mà un manoll de cintes de
seda de diferents colors.
En
l’actualitat, i després d’alguns anys de crisi i decaïment, agreujades
temporalment pels efectes de la Covid-19, l’Ajuntament de Cullera, a través de
les regidories de Festes i de Patrimoni Històric i Museus, junt a diferents
associacions cíviques i religioses, ha decidit apostar pel patrimoni cultural i
festiu de la localitat amb l’inici d’una tasca de recuperació d’elements
tradicionals i històrics integrants de la processó de Sant Vicent. Així,
juntament amb la majoria de danses rituals que s’han mantingut i altres que han
aparegut de nou –s’ha incorporat el ball de la Moma en el 2022, per exemple-,
s’ha apostat en el 2023 per recuperar la històrica dansa dels Tornejants per
tal que ballen davant la imatge de la Mare de Déu del Castell de Cullera durant
el recorregut de la processó general. Aquesta dansa, conservada a Algemesí i a
Morella, davall la denominació de dansa de Torneros, i que s’ha recuperat en
l’última dècada a Sueca i l’Alcúdia, i en aquesta any passat a Ontinyent, està
documentada per última volta a la processó de Cullera en 1891. El projecte
contempla la creació d’un grup local, encara no configurat pel poc de temps que
hi ha hagut per preparar-la, tant en la confecció de la indumentària com en
l’assaig dels seus components. És per això, que en el 2023 s’ha comptat amb la
participació dels tornejants d’Algemesí, els quals ja van actuar a Cullera en
l’any 2000.
Per a
enriquir la processó també s’han construït dos nous gegants, que representen el
rei Jaume I i la reina Violant d’Hongria, i que simbolitzen l’estatus reial que
ostentava la localitat com a vila reial. La construcció de la nova parella, de
3,75 i 3,60 metres d’altura respectivament, ha estat a càrrec de l’artista
català Joan Manel Avilés Prada, conegut pel seu treball de recuperació
d’antigues tècniques de construcció –com el modelat inicial en fang- combinat
amb l’ús de nous materials més resistents com la fibra de vidre.
Altra novetat
de la processó d’enguany ha estat la recuperació d’alguns personatges bíblics
que havien deixat de participar en els últims anys, però que tenien un fort
arrelament en la memòria col·lectiva de la població. És el cas de l’agüelet
Colomet, Josué, l’Arca de l’Aliança, Salomó i la reina de Saba i els Cirialots,
on tant els vestits com els grans ciris han sigut confeccionats de bell nou i
són propietat de l’Ajuntament.
Amb la
incorporació de tots aquests elements festius tradicionals, el consistori
municipal pretén impulsar la declaració de les festes patronals de Cullera com
a bé d’interés cultural de caràcter immaterial, per tal de protegir-les,
visibilitzar-les i potenciar-les en la mesura d’allò possible. Per descomptat,
aquesta acció de promoció de la festa encapçalada per Kike Gandía Álvarez,
director dels Museus de Cullera, i que arrancà en desembre del 2021 no pot ser
unidireccional sinó que necessita del recolzament dels diferents agents
celebrants implicats en ella: tauleters, cambreres de la Mare de Déu, Patronat,
confraries, agrupacions, grups de danses, comissions falleres i bandes de música.
Rituals festius com els citats més amunt són expressions
socials que donen sentit al pas del temps en comunitat. Ja siguen
manifestacions conservades en el temps o recentment recuperades o recreades en anys
recents, esdevenen necessàries per al desenvolupament de la identitat personal
i col·lectiva i per a la pervivència de la comunitat. Generen comunitat,
associacions de persones que es relacionen simbòlicament amb unes expressions
rituals, unes manifestacions culturals lúdiques i religioses, uns espais i un
temps, tot dotant de sentit transcendent allò quotidià i de sentit espiritual
la convivència ciutadana.
Cal destacar, per això, la participació ciutadana i la
seua organització tant a nivell individual com col·lectiu. Tal com ocorre en
altres poblacions valencianes, les festes majors de Cullera esdevenen un moment
únic en el que són representades danses rituals tradicionals, expressions
musicals ja reconegudes com a bé d’interés cultural immaterial en si mateixes,
així com manifestacions religioses i lúdiques que es configuren com un punt de
trobada entre veïns, forasters, familiars i demés curiosos que s’acosten al
poble, un nexe d’unió amb el passat que enforteix el sentiment de pertinença i
que el connecta amb les noves generacions i un reclam que permet conéixer les
tradicions locals a tots aquells que s’acosten a Cullera per primera vegada.
Esperem que la declaració de les Festes de la Mare de Déu
del Castell de Cullera com a bé d’interés cultural immaterial servisca per a
enfortir encara més els lligams comunitaris amb el reconeixement oficial de la
importància d’aquesta manifestació festiva, no només per a la pròpia població
local sinó també per a la resta de la societat valenciana, tot fomentant la
participació activa dels valencians en la preservació i promoció contínua de la
nostra tradició cultural festiva.
Enric Olivares Torres
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada