Un lloc amb encant. La plaça de les Tres Moreres
Llibret de la Falla Plaça Tres Moreres, 2017
Sense cap dubte,
un dels llocs més especials i que al llarg del temps ha donat forma a la imatge
que tenim els algemesinencs del nostre centre històric ha estat la plaça de les
Tres Moreres, un entorn urbanístic que al llarg dels segles s’ha transformat
per a passar de ser els afores d’aquell llogaret que era l’Algemesí dels segles
XV o XVI a formar part d’un dels paisatges visuals més característics i
idiosincràtics de la nostra població.
Però, ¿quina
seria la imatge que tindria aquesta plaça segles enrere? No ho podem saber bé,
i potser aquesta resposta calga deixar-la en mans de la imaginació. El que sí
sabem és que es tracta d’un dels indrets més antics del nostre poble, d’origen
musulmà segurament i caracteritzat per uns carrers estrets i revirats, un entorn,
a més, força transformat pel pas del temps, Cronos implacable, el qual això no
obstant ha anat deixat petjades que ens permeten rastrejar la seua història a
través del seu urbanisme, les fonts documentals i les fotografies i plànols
antics.
Ja en el segle
XVI i fins als inicis del segle XIX, la plaça de les Tres Moreres es coneixia
com a placeta dels Bellvís –car allí tenia la seua casa Bertomeu Bellví–, nom
d’una família establerta a Algemesí des de 1433 i procedent del desaparegut
lloc de Pardines. En eixir del carrer del Ràfol, antic camí de Gégena i que
sortia des de la placeta del Carbó, aquest s’eixamplava formant un espai
triangular. Llavors ens trobaríem amb un rafal,
terme d’origen àrab utilitzat per tal de fer referència al lloc d’estatge del
ramat, un espai menut, tancat i segurament cobert, situat als afores del poble
que servia per a reunir la dula, és a dir, el ramat veïnal que era guardat i
pasturat per un pastor contractat per les autoritats locals.
No fou sinó a
partir de 1804 que aquesta placeta no va rebre el nom oficial de plaça de les
Tres Moreres que tots coneixem, i així consta en els estudis locals realitzats
pel metge Benet Ballester Broseta (1874) i pel rector Miquel Belda Ferré
(1908). D’ella afirmava Ballester que era irregular, en forma de triangle i que
per les seues dimensions, més bé havia de dir-se placeta que no plaça. Belda,
per la seua banda, deia que aquesta placeta, així com altres del nostre poble,
contrastava amb els carrers adjacents per ser molt menuda. Dècades després, en
temps de la Segona República, el nom tradicional de la plaça seria substituït
pel de Mestre Ripoll, en referència al mestre d’escola Gaietà A. Ripoll
(Solsona, 1778 – València, 1826), famós per haver estat l’última persona
condemnada a mort per heretgia pel Tribunal de la Fe, l’antiga Inquisició, tot
recuperant-se uns anys més tard l’actual referència a les Tres Moreres.
La darrera fita
urbanística important que ha sofert aquesta plaça es produí durant la dècada de
1960, car l’espai urbà s’eixamplà i la plaça va duplicar la seua superfície
fins connectar de manera perpendicular amb l’antic camí de la Dula, és a dir,
els actuals carrers de Sant Cristòfol i Sèquia dels Plorons. De fet, parlar de
la plaça de les Tres Moreres és parlar també dels seus carrers adjacents: del
Ràfol, de Sant Cristòfol, de Sant Miquel, de la Mare de Déu dels Desemparats i
de la Sèquia dels Plorons.
Com hem dit adés,
és el carrer del Ràfol el qui dóna origen a la plaça de les Tres Moreres.
Aquest és, en paraules del cronista Josep A. Domingo, un carrer antic, revirat
i estret, que encara conserva façanes estretes i poc profundes de sabor popular
i senzill. L’antic camí de Gégena també ha tingut diferents noms i, així, en
1930 fou canviat pel del polític conservador Eduardo Dato (A Coruña, 1865 –
Madrid, 1921), president del Consell de Ministres entre 1913 i 1915 i
assassinat a Madrid el 1921, tot passant posteriorment, el 1938, a nomenar-se
carrer del Doctor Negrín (Las Palmas, 1892 – París, 1956), en honor al darrer president
de la Segona República, i, ja durant la dictadura i fins el 1979, tornà a rebre
el nom d’Eduardo Dato.
La plaça de les
Tres Moreres connecta amb el carrer de Santa Bàrbara pels carrers de la Mare de
Déu dels Desemparats i el carrer de la Sèquia dels Plorons, antic camí de la
Dula i que a través del carrer de Sant Cristòfol connectava l’antic rafal amb el carrer de Berca. La Dula,
ja mencionada abans, fou abolida, segons documenta Josep A. Domingo, el 15 de
maig de 1876 per les queixes dels veïns pel malany que feien els bous en les
seues propietats.
Finalment, el
carrer de Sant Miquel, disposat en perpendicular a l’antic camí de la Dula, destaca
històricament per formar part de la primera eixampla de la població, ja
realitzada en el segle XIX i promoguda per mossèn Miquel Alapont –d’ací el nom
de Sant Miquel.
Com hem vist en
aquest breu recorregut, l’entorn urbà de la plaça de les Tres Moreres allotja
una bona part de la història del nostre Algemesí, una història que, no cal
dir-ho, s’ha anat construint generació rere generació gràcies al treball dels
seus veïns, els quals no sols han participat de la vida diària d’aquest barri,
amb les seues alegries i les seues penes, sinó que també han col·laborat de
manera activa en moltes de les festivitats desenvolupades al nostre poble. En
aquest sentit, el patrimoni fotogràfic que se’n conserva ens fa reviure aquells
moments festívols en què la gent del barri obria les portes de les seues cases
de bat a bat, emblanquinaven amb calç les façanes i decoraven els carrers
anunciant la festa grossa.
Ben lluïdes i
joioses degueren ser aquelles ocasions immortalitzades gràcies a la càmera
fotogràfica, com ara les festes de la Coronació de la Mare de Déu celebrades el
25 d’abril de 1925. En aquelles instantànies podem veure una plaça ja empedrada
decorada amb garlandes vegetals i altarets amb escenes relatives a la Troballa
de la Mare de Déu i la Processó, situats al davant de les façanes, i com no,
amb les Moreres plantades als laterals de la plaça. Una altra fotografia del
mateix any ens presenta els autors d’aquell escenari festiu i efímer, els veïns
i veïnes de la plaça, posant orgullosos davant el valent fotògraf. La mateixa
escena, de fet, es repetiria vint-i-cinc anys després, durant l’aniversari de
la Coronació el 25 d’abril de 1950. Poc havien canviat les façanes per llavors,
fins i tot les decoracions i els altars realitzats per a celebrar aquell aniversari
resulten d’allò més familiars. Això sí, ja no resten enlloc les moreres i, per
descomptat, els rostres dels veïns i veïnes que posen per al fotògraf ja no són
els mateixos.
Ara, i des de ja
fa alguns anys, és la comissió de la Falla Plaça de les Tres Moreres qui cada
mes de març ompli els racons d’aquesta plaça amb la seua música, el so dels
coets i el monument faller, tot convidant a veïns i veïnes del seu barri, però
també de la resta de la població a celebrar amb ells aquest esdeveniment festiu.
Certament, la festa de les falles ha tingut sempre un component veïnal
fortament arrelat. Les manifestacions festívoles celebrades al llarg del mes de
març tenen com a marc de referència un barri i una plaça que, durant uns pocs
dies, es converteix en testimoni de cercaviles i despertaes; un barri
que, anualment i de manera desinteressada, col·labora amb els membres de la
falla a través de les aportacions econòmiques que realitza els dies de la plega.
I, tot i que la vida moderna ens ha portat a una certa crisi de convivència, on
les relacions veïnals han minvat i s’ha fet preferible la vida anònima dins de
casa a la vida al carrer, durant la setmana de falles almenys aquests carrers
tornen a ser guanyats per a les persones, per als jocs populars i per al
passeig amistós per un entorn carregat d’història i encant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada