XI Assemblea
d’Història de la Ribera, Corbera 2006
Amb
aquesta aportació volem donar a conéixer part del nostre patrimoni
arquitectònic local, a través de l’enumeració i exposició d’algunes de les
cases burgeses construïdes a Algemesí entre el final del segle XIX i el primer
terç del XX.
Sense
voluntat d’exhaustivitat ni d’esgotar el tema, tan sols pretén convertir-se en un complement si cal, a altres estudis de
matèria semblant publicats a la nostra població amb anterioritat, com ara Modernisme
i Algemesí, d’Artur Todolí i Merenciano, presentat l’any 2000, o Carrers
de Volta, de Josep Antoni Domingo i Borràs, publicat el 2004. L’elaboració del
mateix partí de l’interés per desenvolupar part del treball d’inventari i
catalogació realitzat en l’any 2004 al Catàleg d’Edificis, Conjunts i Elements
d’Interés Arquitectònic d’Algemesí per part d’Oreto Trescolí i Enric Olivares.
Com a tema d’estudi ens hem proposat la descripció formalista de les façanes,
açò és l’element principal de visibilitat dels habitatges, d’aquelles cases
bastides per la classe benestant local, caracteritzades en la seua majoria des
del punt de vista artístic per una adscripció a uns estils arquitectònics
determinats, els propis del moment, on predominen l’eclecticisme historicista i
el modernisme popular.
Es
tracta, en definitiva, de mostrar, a través de l’estudi de l’ornamentació tant
d’interior com d’exterior, l’expressió urbana de les famílies burgeses
algemesinenques de l’època, destacant, sobretot, la decoració de les façanes,
comprensible si pensem que el carrer ha estat sempre l’àmbit públic on mostrar
una imatge de classe. Així, aquestes famílies idearen els seus espais domèstics
amb una homogeneïtat d’estils i un mateix gust estètic que era, alhora, transsumpte
ideològic de la consciència de pertinença a una classe superior i dominant.
No
entrarem, però, en l’estudi dels espais públics construïts llavors per la
mateixa classe benestant, és a dir, teatres, cafés, casinos, etc., llocs d’oci
edificats per tal de simbolitzar un tipus de vida cosmopolita entés segons
l’ideari burgès i els models procedents de la capital, però que excedeixen les
pretensions d’aquest article i mereixen, a més, ser estudiats de manera més
ampla i amb caràcter monogràfic.
La qüestió urbanística en el
canvi de segle
El marc cronològic
establert per a aquesta comunicació abasta des de l’inici de la
industrialització, produïda amb l’aplegada del ferrocarril (1852), fins a
l’esclat de la guerra civil (1936). Es tracta d’un període de temps, el del
darrer terç del segle XIX i el primer del XX, en què dues qüestions fonamentals van a centrar el desenvolupament
urbanístic de la ciutat: el seu eixample i reforma interior, per una banda, i
la millora de les condicions higièniques
i sanitàries, per l’altra.
Aquesta etapa està
caracteritzada per un desenvolupament econòmic i social, lent però segur, que
marcarà la direcció cap a la superació de les concepcions pròpies de l’Antic
Règim. La casa, tot i les millores higièniques i d’habitabilitat que es van a
produir, sobretot en aquelles pertanyents a les classes altes, continuarà
limitada a la necessitat d’adaptar l’espai a les tasques agrícoles. De com
estava distribuïda, paga la pena observar la descripció feta l’any 1873 pel
metge i cronista d’Algemesí, Benet Ballester Broseta:
“Las casas en nuestra población están construidas y arregladas a las
necesidades de la agricultura especial del país y a la vida del agricultor. Su
exterior o fachada, pintada de blanco o con otros colores más o menos claros,
presenta en la parte baja, al lado de la puerta, una ventana si la fachada es
pequeña, o dos, una a la derecha y otra a la izquierda, si es más grande; en el
primer piso, de una a dos ventanas algo mayores que las de abajo, con antepecho
de madera; y más arriba otras tantas, más pequeñas que las últimas [...]. Este
es el tipo ordinario de la masa general de las casas de esta villa [...]:
en más viéndose casas con fronteras bastante regulares, con dos y hasta con
tres pisos, con balcones de hierro fundido o dulce, con rejas en el piso bajo,
y esto abunda más en la parte moderna de la población que en la antigua; [...].
Su interior es un patio más o menos espacioso, con un cuarto habitación más
o menos grande, también con luz a la calle, a la derecha o a la izquierda
entrando por la puerta o a ambos lados; después la escalera y la cocina a la
labradora y uno o dos cuartos al lado de la puerta del corral, y por último,
éste más o menos grande, al fin del cual está la cuadra; con frecuencia también
la porqueriza y el escusado, y encima el pajar.
Los altos de la casa regularmente están destinados para la cosecha de
la seda, por lo cual están ocupados por las andanas formadas de grandes zarzos
o cañizos, [...]. Y por último resta decir que el pavimento de la casa, en toda
la parte de la entrada que sirve para dar paso a las caballerías, es de tierra
apisonada por lo regular; en otras enrastrillada con piedras menudas, y en
muchas, particularmente de la clase acomodada, enladrillada. El resto del
pavimento es de ladrillos; en algunas casas los cuartos lo están de azulejos, y
no falta ya alguna que lo esté con mosaicos”.[1]
Malgrat les millores
que s’introduiran en el municipi, a partir del projecte d’eixampla urbanística
de l’any 1893, acompanyat aquest pels plans d’enllumenat i d’empedrat dels
carrers, cal advertir que aquestes encara seran molt precàries. Així, la llum
elèctrica sols era accessible a uns pocs privilegiats i, a més, de manera molt
feble. Per tant, encara es recorria al petroli per a la il·luminació i, a la
llar, el foc de llenya per poder cuinar. També eren precàries les
infraestructures per al subministrament d’aigua potable i per a una xarxa de
clavegueram.
És cert, però, que
en aquest final del segle XIX es detecta un interés per aspectes tals com la
salut pública i la higiene, esmentades a través de normes municipals que insten
a la necessitat de netejar corrals, pous negres, latrines i altres llocs que
eren possibles focus d’infeccions, així com també la insistència en la millora
dels habitatges, en quant a serveis higiènics i ventilació dels espais,
l’obligació d’emblanquinar les parets amb calç o la prohibició d’emmagatzemar
fem.
La població
algemesinenca encara viu cap al final del segle XIX dins del mateix perímetre
urbà de la vila dels segles anteriors. Per tant, davant una situació
demogràfica tan complicada es feia necessari donar eixida als plans d’eixampla
urbanística i a la construcció de nous barris per tal d’acollir la població
immigrant atreta per les possibilitats de treball que donava una agricultura basada
en les fruites, les hortalisses i els seus derivats. Els nous projectes
urbanístics es dugueren a terme amb l’enderroc dels antics portals, la
construcció de nous carrers i la realització de noves infraestructures com ara
l’empedrat, les voreres, l’enllumenat elèctric, la canalització de l’aigua
potable, el clavegueram, etc.
Un altre
contemporani, el rector Miquel Belda Ferré, ja feia referència, el 1908, a les millores
introduïdes en algunes cases i en el conjunt de la ciutat:
“En el casco de la población tiene Algemesí 1.772 casas, en su mayoría de área muy desahogada, en las cuales están previstas todas las necesidades de la agricultura, sin que por eso dejen de ser cómodas y acondicionadas las habitaciones para la familia. En las casas antiguas se van realizando reformas importantes, y en las nuevas, cuyo número es ya de 500, está previsto cuanto exigen la salud y la higiene, viéndose en muchas de ellas acierto y buen gusto en el decorado interior y en las fachadas. La iluminación eléctrica, que disfruta esta villa desde el año 1890 y la nunca bien ponderada mejora del alcantarillado y adoquinado, terminada en el año 1905, que tanto ha contribuido a su embellecimiento y salubridad, dan a Algemesí todo el aspecto de una ciudad moderna”.[2]
Així com també sobre l'eixample que s'acabava de construir i que ampliava la ciutat amb carrers amples i rectes, propis d'una ciutat moderna:
Així com també sobre l'eixample que s'acabava de construir i que ampliava la ciutat amb carrers amples i rectes, propis d'una ciutat moderna:
“El ensanche, mejora que ha realizado Algemesí en menos de 20 años, le ha dotado de veinte calles nuevas, [...]. Todos ellos resultan muy anchas y alineadas”.[3]
A aquesta eixampla urbanística
encapçalada per l’arquitecte Lluís Ferreres anava lligat el bastiment de nous
edificis públics i nous equipaments municipals dirigits al servei del poble:
escoles, cementeri, escorxador, casa consistorial, llavaners, mercat, fonts,
etc. Amb el nou mercat municipal (1895), a més, s’incorporava a Algemesí el
ferro com a material de construcció. L’evolució industrial oferia noves
possibilitats i perspectives amb la inclusió de materials que fins a aquest
moment havien tingut un paper secundari.
D’altra banda, a aquestes innovacions
tècniques i materials s’oferia als arquitectes de la segona meitat del segle
XIX la possibilitat d’experimentar amb nous usos artístics, cansats ja de
l’adscripció a les formes clàssiques i tradicionals. Així doncs, s’enceta una
època de barreges dialèctiques a l’hora d’utilitzar un o d’altre estil arquitectònic,
que donarà pas a un eclecticisme estètic on és admesa qualsevol corrent
estilística. Tal com podem observar, el llenguatge decoratiu dels edificis era
encara un apartat important dins del conjunt arquitectònic. Per als arquitectes
decimonònics, l’ornamentació de la façana era precisament el que diferenciava a
l’edifici d’una mera construcció. A diferència dels enginyers, per als quals
les innovacions tècniques constituïen el major interés, per als arquitectes la
bellesa i l’harmonia de l’edifici estava per damunt dels avanços científics.
Una dura confrontació va sorgir també en
aquest període entre arquitectes i mestres d’obra. Aquests darrers tenien
limitada la seua acció a les ciutats menudes i a poblacions de pocs habitants.
Tot i que dominaven l’art de la construcció, eren considerats pels arquitectes
com una mena de categoria professional inferior a la seua. Malgrat això, els
mestres d’obra foren generalment els elegits per a la realització d’obres de
caràcter privat, mentre que els edificis públics i els oficials eren
encarregats als arquitectes. Així, cal advertir que, malgrat la seua modèstia,
bona part del patrimoni arquitectònic privat de moltes ciutats i pobles ho és
gràcies a l’acció dels mestres d’obra i dels aparelladors, els quals demostraren
una qualitat i un bon fer que no desmereixen als treballs realitzats pels
arquitectes. Molts dels edificis particulars d’aquest període són obres de gran
interés gràcies al seu coneixement de la tècnica i de l’ús dels materials, tot
donant peu a realitzacions eclèctiques que destaquen per la llibertat
compositiva i la profusió de detalls.
Tant per part dels uns com dels altres,
fou la pràctica de l’eclecticisme arquitectònic la definidora de l’activitat
constructiva del canvi de segle, primer a València i després a la resta de
ciutats. Aquest nou gust estètic representava per als seus protagonistes, la
classe burgesa, un esperit de progrés i novetat i d’allunyament del passat.
L’adscripció general a un mateix moviment artístic demostra l’homogeneïtat d’esperit
de classe mantingut per la societat
benestant. D’altra banda, l’ambient positivista i les bones expectatives
creades gràcies a una economia local florent contribuïren al desig per les
novetats i el luxe. Sense estar subjectes a una arquitectura d’estil clarament
diferenciada i tenint en compte que les seues realitzacions eren tan ambicioses
com el seu limitat poder adquisitiu els permetia, l’arquitectura burgesa local
es feu ressò de les novetats arribades des de la capital.
Als pobles de la comarca, com ara
Algemesí, les innovacions arribades des de la ciutat de València, foren rebudes
per aquelles famílies acabalades, les quals intentaren adaptar les noves formes
socials arribades des de la capital –l’habitatge n’era una d’elles– a les seues
possibilitats econòmiques prou més limitades.
La casa burgesa es diferenciarà
sensiblement de la resta pel bon gust posat en la ornamentació tant interior
com exterior, amb una façana disposta de manera regular, amb buits simètrics i
amb un llenguatge artístic, generalment realitzat amb estuc o escaiola, que la
decora i al mateix temps la dota de significat. Altre element destacat serà el
treball en les reixes, algunes amb un disseny modernista de gran qualitat. La
ceràmica, d’altra banda, serà un element a tenir en compte en la decoració
interior, tant en socolades com en paviments, i estarà reservada inicialment a
les classes benestants. La planta baixa serà aquella que s’habite, mentre que
el pis superior serà el destinat a l’andana, si les necessitats agrícoles així
ho demanen, o per a habitacions de la família. La planta baixa estarà
distribuïda en torn al menjador o sala d’estar, on s’ubica la llar, i que ocupa
la segona crugia, mentre que la primera s’habilitarà per a l’accés tant de les
persones com del carro, guardat aquest a l’estable i que està separat de la
vivenda per un pati.
A
Algemesí, totes aquestes noves construccions es circumscriuran a aquells
carrers més importants de la població, entre ells el carrer de la Muntanya , que ací actua
com a carrer major. Altres vies importants i destacades seran el carrer Nou del
Convent i el carrer València. És allí on les famílies benestants de la població
tenien distribuïts els seus habitatges, la majoria d’ells obrats aleshores de
nova planta. Així ho confirma el rector Miquel Belda: “Es de notar que las
calles Nueva y Montaña, casi toda de edificios de nueva planta y restaurados,
tienen un ancho considerable, y más de 400 metros de longitud”.[4]
Realitzacions
eclecticistes les anem a trobar al carrer de la Muntanya en edificis com
ara la casa Huguet, casa Orero, Montrull, Ripoll, Girbés, Sanchis, Franch,
Ahuir, Rosell, les del Notari, etc., la majoria d’elles com veiem conegudes pel
cognom del seu propietari. Al carrer de València la casona amb el núm. 2, al
carrer del Molí la num. 27, i la núm. 49 del carrer Nou, on es trobava la Policlínica dirigida
pel metge Àngel Nogales Rozas durant la II República.[5]
A aquestes, caldria sumar el bastiment d’alguns edificis públics de gran interés,
com ara l’Ajuntament Vell o les antigues escoles –que són ara el conegut Centre
Cultural Jaume I i l’actual Biblioteca.
Són
modernistes, en canvi, la casa Segura, la casa Barberà o la casa Ramírez, totes
al carrer de la Muntanya ,
així com també el magnífic Casino Lliberal, un dels edificis més importants de
la població, juntament amb l’església de Sant Jaume i el Convent. També són
interessants les cases núm. 15 del carrer de les Germanies, la núm. 47 del
carrer Nou i la núm. 7 de la plaça del Mercat. Al núm. 70 del carrer Nou del Convent
hi trobem un magatzem modernista de principi del XX, després convertit en
església de les Escoles Pies –encara resta el xicotet campanar– i avui Casa
dels Esports. Altre edifici també destacat serà el Teatre Espanyol, bastit el
1923 i avui rehabilitat com a Teatre Municipal.
Mostres
racionalistes ho seran l’edifici núm. 1 del carrer dels Arbres, la gasolinera
Arbona (1930), a la ronda del Calvari, l’antiga Escola Pia, al carrer de
Fustero (anys 30) –edifici realitzat amb formigó armat motllat, el primer al
poble, i amb dibuixos lineals i distribució regular de volums–, el centre
escolar Blasco Ibañez (antic edifici de la Guàrdia Civil ) i la
casa-magatzem de Revert (obra funcionalista de principi de segle XX), situat al
carrer dels Mont.
Exemples
exòtics d’arquitectura neo-gòtica els podem advertir al monestir de Fons
Salutis (1925), avui sense ús, o al projecte per a l’ermita de Sant Roc, no
realitzat. Arquitectura neo-àrab al núm. 4 del carrer de la Muntanya. I ressons
Art Decò en la vila semi-urbana ubicada al núm. 1 de l’avinguda del País
Valencià.
Per a la
realització d’aquest recorregut hem triat només uns pocs edificis privats
d’aquells més destacats per tal de fer un anàlisi de les seues característiques
més interessants, sobretot en l’ornamentació de les façanes, com a element que
està dins de l’espai públic, és a dir, el carrer, i per tant es compartit pel
conjunt de la població, a més d’estar sotmés a un major control per part de
l’administració.
[1] Ballester Broseta,
Benet, Historia de la villa de Algemesí en la Provincia de Valencia,
(edició facsímil a cura de Vicent Josep Escartí), Algemesí, 2001, pàg. 47-48.
[2] BELDA FERRÉ, Miquel, Algemesí y su patrona, Gandia, 1908, (ed.
fac. Capella de la Troballa ,
Algemesí, 1993), pàg. 81-82.
[3] BELDA FERRÉ, M., Algemesí y ..., pàg. 80.
[4] BELDA FERRÉ, M., Algemesí y ..., pàg. 79.
[5] DOMINGO BORRÀS, Josep Antoni, Carrers
de Volta, Algemesí, 2004, pàg. 98.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada