Al BIM Berca de setembre del 2017, núm. 246.
Que
la festa de la Mare de Déu de la Salut arran de la declaració com a Patrimoni
de la Humanitat ha gaudit en els darrers anys d’un ressò mediàtic com mai
l’havia tingut està fora de tot dubte. Que eixa forta projecció és gràcies a
l’esforç i dedicació de molta gent implicada perquè cada dia arribe a més llocs
també.
Gràcies
a les publicacions, exposicions, participacions en congressos i demés
activitats que es porten a terme, sobretot des del Museu de la Festa, la gent
de fora del nostre poble coneix molt millor la celebració del 7 i 8 de
setembre. Així també, les continues eixides i actuacions que fan els seus
col·lectius són un element important per a eixa difusió.
Per
posar només tres exemples significatius volem recordar la participació de
Tornejants i Nova Muixeranga a la Cavalcada del Patrimoni Valencià celebrada el
13 de març de 2016 durant les Falles de València, la presència de Muixerangues,
Bastonets, Bolero i Tornejants la vespra del 25 d’abril de 2016 també a
València per commemorar el Dia de les Corts Valencianes, o la ja tradicional
participació de Tornejants, Bastonets i Muixerangues, entre d’altres, a la Fira
Internacional de Turisme a Madrid.
Aquestes
actuacions fora del nostre poble no són cap novetat. En altres èpoques ja s’han
donat, com les recordades actuacions dels nostres balls amb motiu del 25é
aniversari de la Coronació de la Mare de Déu dels Desemparats a València el
1948 o a Roma amb motiu de la beatificació de la Senyora Pepa el 1988, entre
d’altres. És més, la notícia aportada per J. A. Domingo respecte a la
participació dels Tornejants a Agullent en 1800 pot ser l’exemple més antic del
que es té constància d’una actuació fora del poble.
El
geògraf i historiador David Lowenthal deia que el passat és un país estrany.
Certament, viatjar cap al nostre passat a través de l’estudi de la història pot
resultar sovint una experiència fascinant. Allò que trobem de vegades –espais,
gent, accions humanes- no té molt a veure en el que som hui en dia i ens
resulta, precisament, estrany. En el cas de la nostra festa major així ha estat
en algunes ocasions, tot i els elements que resten comuns. Això no obstant,
eixe viatge resulta essencial i, si volem conèixer millor, la nostra Festa,
ineludible. Si no el coneguérem ens faltaria identitat i res ens seria
familiar.
El
manteniment de les tradicions s’ha basat especialment en un equilibri entre la
continuïtat i variació dels seus elements, tot conservant la seua essència, que
és en definitiva el que fa que allò que representem cada 7 i 8 de setembre
tinga sentit. La secular participació de danses processional, personatges
bíblics, miracles i misteris, i tota una sèrie d’elements festius i rites al
voltant de la venerada imatge de la Mare de Déu de la Salut, tot i la seua evolució,
ha permés als actuals ciutadans mantenir fortament arrelades dites tradicions.
Per
tal d’enfortir eixe manteniment, ja en moments de crisi alguns veïns
il·lustrats intuïren la necessitat de donar a conéixer la nostra Festa a través
dels mitjans disponibles llavors. Fou el cas, per exemple, de l’algemesinenc Prósper
Bremón, qui en l’any 1926, publicà al diari Las
Provincias una excel·lent i documentada descripció de les danses rituals a
Algemesí titulada “Las danzas de Algemesí”. Així mateix, també al diari Las Provincias però en l’any 1935, el
recordat periodista Martí Domínguez exalçava aquells balls en un article
titulat “Fiestas y tradiciones valencianas”.
No
obstant això, el protagonista que ara atrau la nostra atenció per la notable
tasca realitzada en favor de les nostres danses no era algemesinenc, tot i que
de ben cert s’estimava enormement la nostra població. Eixe era Maximilià Thous
(1875-1947), periodista i escriptor, conservador del Museu d’Etnografia i
Folklore de València i gran coneixedor dels costums valencians, tot i que
potser siga més recordat per haver estat juntament amb el mestre Serrano el
compositor de l’Himne de l’Exposició Regional de 1909.
Com
a folklorista defensor de les tradicions valencianes, al llarg de la seua vida
treballà per donar visibilitat a aquestes, i en moltes ocasions va portar a
València i a altres ciutats aquestes manifestacions populars que gairebé en
aquell principi de segle XX anaven desapareixent en la ruralia.
De
fet, ja en l’esmentada Exposició Regional de 1909 féu les gestions necessàries
perquè els Tornejants de Sueca, el Porrots de Silla, els Mariners d’Ontinyent,
els Nanos i la Moma de València i la Dansà de Xàtiva actuaren a la Gran Pista.
Vint
anys després portà novament als Tornejants de Sueca, els Porrots de Silla, els
Oficis de Llíria i la Dansà de Xàtiva, juntament amb els nostres Bastonets, dirigits
pel seu mestre Tomàs Quiles Vendrell, perquè ballaren al Poble Espanyol de
Barcelona durant la celebració de l’Exposició Internacional de 1929, una fita
que ja fou recordada en el seu moment en aquest mateix butlletí (BIM Berca, núm. 130, setembre 2005).
I
fins i tot en el 1934 portaria la Muixeranga d’Algemesí a València durant les Falles
d’aquell any, refermant amb orgull i una mica de vanitat aquesta valenta
gestió: “he
sido yo quien ha revitalizado la clásica Muixaranga, de Algemesí, y traídola a las anchurosas
calles ciudadanas, saturadas de público que jamás contempló semejante
exhibición de folklore valenciano”. Per a aquella ocasió, els muixeranguers vestiren un
abillament diferent, i en les fotografies de llavors es pot veure al mestre vestit
amb levita i barret de tres puntes. Tanmateix, Thous reafirmava el seu treball
per revitalitzar les danses rituals valencianes durant les dècades passades: “Otrora mostré a
nuestro buen público ‘festero’ los cómicos Alcides, Porrots, de
Silla; conseguí que volvieran a trenzar piruetas y jugar varillas los elegantes
Tornejants, de Sueca; reanimé la
rítmica Dança dels bastonets i de la planxa, de Algemesí”.
Alguns
pocs anys abans, concretament el 1931, i segurament també a instàncies del
mateix Maximilià Thous, València tornà a gaudir d’una demostració de danses
rituals valencianes, les quals, òbviament, tingueren com a protagonistes
destacats algunes procedents d’Algemesí, com foren els nostres Tornejants i
Bastonets.
Aquest
viatge al nostre passat potser no tan estrany acaba precisament amb el record
de la celebració de la Festa de la Dansa un dijous 23 de juliol de 1931 a la
Plaça de Bous de València, a benefici de l’Associació Valenciana de Caritat, amb
motiu de les seues noces d’argent. En aquella fita participaren vora 300
figurants, i s’interpretà l’Himne Regional per part de 15 bandes de música, açò
és, 770 executants dirigits per la batuta del Mestre Serrano. La pirotècnia
corregué a càrrec de Vicent Caballer, i la indumentària de les danses
participant, com no podia ser d’altra manera, fou dispensada per la roberia
Casa Insa de València.
En
aquella ocasió, i com havia estat habitual en altres esdeveniments anteriorment
citats, els espectadors de la capital pogueren gaudir amb les Danses de Xàtiva;
la Dansa de Nanos, la Xàquera Vella i l’U i Dos de València; la Dansa de
Panderetes de Xàtiva; la Dansa dels Porrots de Silla i, com hem dit, la Dansa
dels Tornejants i la dels Bastonets d’Algemesí, que ara recordem.
Per
acabar, paga la pena transcriure el ressò que aquella celebració tingué als
diaris de l’època, on el cronista afirmà que “las danzas de ‘els porrots’, ‘els
tornejants’ y demás de nuestras poblaciones de la huerta y riberas valencianas,
tuvieron adecuada y justísima presentación”. Potser, des d’aquella
llunyana Exposició Regional de 1909 no s’havia vist a València una
representació tan notable de danses processionals i populars. De l’efecte que
degué causar en aquells veïns de la capital, hui tan sols una anècdota
conservada als diaris, ens podem fer una certa idea. Però eixa ja és una altra
història.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada