És cosa coneguda que la pintura de paisatge al natural es troba ben arrelada a la nostra ciutat, ja siga des de les vessants més impressionistes o des d’altres on la geometrització del paisatge arriba fins l’abstracció. Un dels millors representants d’aquest gènere és Antoni Roig, un pintor de grans perspectives, a través de les quals cerca l’essència i la grandiositat del paisatge.
Antoni Roig va nàixer a
Algemesí el 1957. Es va formar a la Facultat de Belles Arts de Sant Carles de
la Universitat Politècnica de València i, a més, de pintor de cavallet, ha
realitzat obres gràfiques per a cartells, tot i guanyant en ambdós casos
diversos premis, dels més importants el primer premi de pintura de la Fira de Xàtiva,
de l’any 1997. A més a més, compagina la pintura amb la seua tasca docent com a
professor de dibuix, actualment a l’Institut Rei En Jaume I d’Alzira.
Encara que també ha realitzat
retrats, natures mortes i marines, on realment Toni Roig destaca és en la
pintura de paisatge, “per les possibilitats plàstiques i per les distintes
interpretacions que se li poden donar”, segons paraules del mateix Roig. La
seua pintura es caracteritza per la plasmació d’un paisatge viscut, molt sovint
proper a nosaltres doncs pertany al nostre àmbit geogràfic, que ell
reconverteix en un procés de simplificació formal cap a postulats moderns i
avanguardistes, fent-lo personal i únic. Aquesta modernitat li ve donada pel
fet que abandona els detalls anecdòtics o secundaris del paisatge en favor de
la síntesi i de la idea, aquesta quasi sempre exposada en clau geomètrica. Per
al crític d’art Llorenç Berenguer, Roig “arrabassa les essències de les coses.
Absorbeix la idiosincràsia del medi que ens envolta i troba la interpretació de
la naturalesa”. El mateix pintor ens comenta com concep ell la pintura: “He
volgut interpretar sota el meu prisma tot allò que té el paisatge. D’aquest
m’agrada extraure la seua essència i plasmar-lo en la seua síntesi. Pense que
fer-lo quasi hiperrealista, exposant els detalls més mínims, entra ja en el
camp de la fotografia”.
Encara que moltes de les seues
obres són un perfecte estudi de geometria paisatgística, aquestes, en dita
síntesi abstraccionista, no perden mai el contacte amb la natura i, per tant,
les referències amb la realitat. L’artista, i aqueix és el seu valor
diferenciador, selecciona el fragment de natura que vol representar, tot i
reconvertint-lo segons els seus propis postulats artístics. Segons Antoni Roig,
“el punt de partença de la meua obra quasi sempre és un paisatge real, tret
bé siga d’una fotografia o d’un apunt al natural. Primer l’observe, després
estudie el joc de llums i ombres, treballe les textures i comence a eliminar
detalls. Altres vegades partisc de la imaginació, ja que hi ha tants pobles i
paisatges que he visitat que són moltes les imatges que romanen en la ment”.
La figuració en Toni Roig,
malgrat les notes abstractes que apareixen en moltes obres, hi està present en
els cels, en els arbres, en les arquitectures..., encara que sempre d’una forma
limitada i que cedeix el protagonisme als valors plàstics que la composen. En
paraules de Daniel Arenas, “la presència humana queda reduïda a aquelles cases
insignificants i silencioses que ens parlen d’un paisatge culturitzat”.
En l’obra de Roig podem
apreciar influències de dos grans del paisatge com són Genaro Lahuerta,
Francesc Lozano i sobretot Lluís Arcas, pintors que trencaren amb els postulats
formalistes acadèmics i es llançaren cap a la investigació plàstica i la renovació
en el camp de paisatge, tot i apostant per la influència de llenguatges
avantguardistes com ara el cubisme i el fauvisme. D’ells Roig pren el domini de
la llum, la força de la línia i l’expressivitat del color, així com també la
recerca de l’essència d’aquelles coses que representa al llenç.
Altre aspecte, força recurrent
en moltes de les seues obres a l’oli, és la utilització de textures diferents a
la pintura, com ara les terres, el paper i cartró o la mateixa superfície del
quadre, ja siga llenç o fusta, amb qualitats pictòriques. El mateix pintor
assenyala entre els artistes que l’han pogut influir en el seu tractament de
les textures a figures com ara Tàpies, Millares o Soria. També és comú en la
pintura de Toni Roig trobar llocs del quadre amb petites ratlladures o
raspadures que, irònicament, en comptes d’afegir matèria pictòrica al quadre
l’eliminen, tot i creant interessants efectes expressius en les textures.
Aquest contrast entre superfície pictòrica amb els components agregats i sostrets
fan de la seua pintura una obra de qualitat que va més enllà del impressionisme
tradicional. Dita superfície s’aconsegueix amb la utilització d’una pinzellada
ben diluïda i formes delimitades geomètricament. La seua depurada manera de
treballar la pintura des d’aquesta geometrització i la síntesi del paisatge
està en contacte directe amb la d’altres autors locals amb els quals comparteix
aficció i amistat, com són Esteve Adam i Pellicer Pla.
D’altra banda, a més de la
pintura, Toni també s’ha endinsat en el món dels cartells i el disseny gràfic,
on ha guanyat alguns premis. Per a ell, aquestes incursions han estat “més
que res, per a tenir alguna referència. La diferència amb la pintura la trobe
en què el cartell és més conceptual i particular, i la gent que es dedica a
aquest treballa d’una manera més laboriosa, més enfocada cap el disseny”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada