dilluns, 24 de juliol del 2017

Vicent Sancho, restaurador d’un patrimoni daurat

Vicent Sancho és un restaurador de contrastada experiència i, també, pintor per aficció. Compta amb una dilatada carrera dedicada quasi en exclusiva a la rehabilitació d’esglésies des de l’any 1983, tot i centrar-se principalment en les de La Ribera i entre elles, com no, en la nostra, la de sant Jaume Apòstol. A més, des de la seua empresa familiar, creada ara fa quatre anys amb els seus dos fills Vicent i Rosana, ve realitzant les tasques de disseny d’interior, pintura decorativa i restauració.
Del seus començaments, primer com a pintor decorador i després com a restaurador autodidacta, lligats en aquest segon cas a la restauració del conjunt de l’església de sant Jaume i davall la direcció teòrica i estètica d’Eduard Sarrió, ens ho conta Vicent Sancho d’aquesta manera: “En deixar els estudis de ben jove, allà per l’any 1966, vaig començar a treballar com a aprenent de pintor decorador amb un germà de ma mare, el ‘Tio Agustinet’. Després vaig passar a treballar amb dues persones que m’ensenyaren una part important del meu ofici: Joan Girbés i Joaquim Forner. Tot canvià el 1983 en conèixer Eduard Sarrió, qui em va demanar de netejar la capella de la Comunió, la qual havia patit un incendi. Aquest home m’inicià en els treballs de restauració d’esglésies. Amb ell vaig treballar durant molt de temps. Realitzarem tota la restauració de sant Jaume, a més d’altres deu esglésies”.
Amb motiu de la beatificació de Na Josepa Naval i de la declaració de la nostra església com a Basílica Menor, es completaren els treballs de rehabilitació del conjunt de sant Jaume Apòstol. Després de la restauració de la capella de la Comunió, s’inicià la neteja de la volta de la nau central. “Eduard Sarrió i jo, tot i treballant en col·laboració, començarem aquesta important feina per la capella de la Comunió. Primer es va llavar, férem unes proves i s’hi va veure que els resultats no eren els desitjats. Els sostre havia estat travessat pel fum de l’incendi i es trobava en mal estat. Aleshores decidirem pintar-lo. Més tard, mentre ens trobàvem treballant a la porta de l’Aire, ens digueren de restaurar i pintar la nau central de l’església, la qual presentava nombroses escletxes i deterioraments. I així es va fer. Després, als frescs de la volta també realitzarem una neteja, intervenint  en vuit de les catorze pintures de Joaquim Oliet”.
En aquest clima de rehabilitació del conjunt parroquial, Na Joaquima Marco s’oferí a pagar els treballs -de daurat, policromia i decoració- a l’altar major de sant Jaume. Corria l’any 1987. Segons Vicent Sancho, “enfrontar-se davant d’una obra d’aquestes característiques, qualitat i magnitud, suposava indubtablement un gran repte. Suposava també moltes nits sense dormir i moltes proves preparatòries, en fi, molta responsabilitat”.
Al llarg d’aquests anys, a més del conjunt d’Algemesí, Vicent Sancho ha estat realitzant treballs de pintura i restauració en diverses esglésies -ja en duu quaranta, si bé en moltes d’elles ha tornat per a fer distintes intervencions-. D’aquestes en podem destacar les de l’altar major de sant Pere d’Albalat (1993), còpia d’Ignasi Vergara; la parròquia de la Mare de Déu de Sales de Sueca (2002); l’església d’Andilla (1992) o la de Polinyà (1995), entre d’altres. Són aquestes, a l’igual que qualsevol altra intervenció restauradora, feines complicades i arriscades, que demanen d’uns processos d’estudi i reflexió previs exhaustius, pacients i que no permeten deixar res a l’altzar. En la restauració artística que realitza Sancho amb la gent de la seua empresa són diversos els treballs que desenvolupen. “Les tasques que realitzem usualment a les esglésies on treballem són la neteja i restauració d’estucs, els estucats, tant al temple com a la calç, els daurats, les imitacions a marbres, els esgrafiats, els estofats, els cisellats, etc. Però el més important en la restauració és la previsió en l’ús dels materials, i l’equilibri en aquest. També s’ha d’estar ben informat perquè aquesta dedicació progressa molt en qüestió de noves tècniques i materials. Hi ha distints criteris a seguir, des dels que opinen que s’ha de fer una mínima intervenció a altres que van més enllà. Jo sóc de la opinió que s’ha d’actuar sempre amb materials reversibles”. D’altra banda, el seu treball, com a realització que té una repercussió pública en el context local on intervé, és seguit, òbviament per molta gent amb una preocupació per la millora i rehabilitació del seu patrimoni. Cada vegada més. “Avui en dia la gent té una major sensibilitat i consciència del seu patrimoni artístic. Crec que en eixe aspecte hem avançat prou i això és molt gratificant per al que hi treballa. Un fet important és que ara quan hom intervé en un determinat poble la gent no queda indiferent, i  trobes un interès i una preocupació per seguir l’evolució del treball”.
De la seua tasca com a pintor decorador, feina en la qual, com hem dit, es va iniciar professionalment, té paraules d’elogi per als seus companys de professió. ”Ací hi ha un gran nivell professional i probablement aquest haja vingut de gent que emigrà a París i que, en tornar, aportaren novetats que no es troben en altres llocs. Això ha fet que hi haja gent al poble que fa pintura decorativa de qualitat”.
Actualment, Vicent Sancho ha intervingut en la restauració del pas de la Mare de Déu de la Salut, en la qual ha treballat amb or de 23 ¾ quirats. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada