Durant els darrers quatre anys
l’obra de Jarr s’ha projectat amb èxit dins d’un competitiu mitjà artístic que
surt de l’àmbit valencià fins assolir repercussió internacional. En la
trajectòria creativa de Joan Antoni Rodríguez Roca (també conegut com JARR),
artista algemesinenc nascut el 1973, l’estima cap a la música i la dansa ha
estat una constant que li ha permès no sols desenvolupar una estètica singular
i de gran qualitat sinó també expressar una manera diferent de sentir i
treballar. La seua actitud responsable i compromesa envers el món que el rodeja
l’ha portat a practicar una pintura plena de sensibilitat que mitjançant el joc
icònic projecta i denuncia els grans mals que han afectat la nostra societat al
llarg de la història.
Artista de fortes inquietuds,
la trajectòria de Jarr està marcada per una tenaç recerca dels recursos
artístics més vàlids amb els quals materialitzar en cada moment i de la manera
més eficaç possible tot allò que vol expressar. El 1990 ingressa a l’Escola
d’Arts i Oficis de València, paral·lelament s’introdueix en el món de la música
participant al Conservatori Joan Baptista Cabanilles d’Algemesí. Anys després,
concretament el 1997, es decanta per la dansa, matriculant-se a l’Institut de Teatre
de Barcelona en l’especialitat de Dansa Contemporània, activitat que deixa de
banda per a dedicar-se per complet al món de la pintura.
A la Sala Municipal
d’Exposicions d’Algemesí, Jarr ha presentat dues mostres de contrastada vàlua,
la titulada Pas-à-Quatre, el setembre de 1999, on reflexionava al
voltant de la dansa clàssica, i La Mística de la Música, exposició
celebrada el desembre del 2002 i sobre la qual anem a comentar a continuació.
Dins la seua obra pictòrica
-caracteritzada per la recuperació de la figura humana com a concepte portador
de valors simbòlics- descobrim, d’una banda, herències expressionistes que
s’evidencien en la utilització del dibuix amb finalitat expressiva. D’altra
banda, la seua pintura està definida per una evident influència del pop-art,
tot reprenent la tradició figurativa establerta a València per l’Equip Crònica.
Com molt bé afirma el nostre crític Àlex Villar, l’obra de Jarr “naix de la
integració de la ingenuïtat i la ironia heretada del pop i la força de
l’expressionisme”. Aquestes idees són reforçades pel propi Jarr al referir-se a
les fonts d’on beu la seua obra:
-M’encanta l’abstracció, però
necessite contar coses. També m’agrada conjugar distintes tècniques. Així, en
la meua pintura hi ha un interès perquè el dibuix siga expressiu i que a la
vegada hi hagen elements del pop-art. En aquest cas, el que intente és agafar
icones populars per a que la gent se senta identificada i puga fer una lectura
personal, i de tot açò recrear un univers abstracte.
A La Mística de la Música,
exposició que va ser estrenada al Palau de la Música el maig del 2002, Jarr
utilitza el significat de la música com a recurs poètic mitjançant el qual
desenvolupar un discurs compromès amb la denúncia de molts del mals universals
que acompanyen la història de la humanitat. Els conceptes significats que hi
apareixen són tan rics en matisos que no resulta estrany que davant de la seua
obra el professor Román de la Calle, catedràtic d’Estètica i crític d’art, s’hi
pregunte: “¿Com passar per alt l’obligada recurrència a la cultura intertextual
dels mass media, que aflora emfàticament dels espais pictòrics, marc en el qual
es defineixen les situacions, els personatges, les estratègies iròniques, les
associacions d’idees, els contrastos i les intencionalitats crítiques de J. A.
Rodríguez Roca?”. Per a Jarr la lectura d’aquestes creacions està evidentment
codificada en clau musical:
-L’exposició del Palau de la Música va
nàixer perquè volia fer una obra que contara l’evolució de la humanitat a
través de la música. Allò més universal que hi ha al món és la música.
Aleshores, vaig fer l’abstracció de les línies del pentagrama a través de les
franges negres dels quadres. Entre aquestes vaig recrear l’univers pel qual
tots caminen. Les figures que hi apareixen són com notes musicals, icones que
giren al voltant de la religió, el sexe, els diners, la guerra, és a dir, els
factors que han marcat de manera negativa l’evolució de la Humanitat.
Aquesta ordenació metafòrica del món,
tan harmònica com ho és la pròpia música, es desenvolupa sobre un fons daurat,
recurs que remet a l’art medieval i que té com a finalitat sacralitzar les
imatges representades, com una mena de referència a la intemporalitat dels
valors que simbolitzen.
Com dèiem al principi, la seua
obra creativa mostra un element de denúncia i compromís social que s’hi
presenta envoltat per una estètica personal, atrevida i vigorosa, encara que no exempta d’ironia.
Estem parlant d’una obra de gran mèrit, com ho demostra la bellesa rítmica de
les seues composicions. Són aquestes dues finalitats, bellesa estètica i
compromís social, compatibles?
-Sí, no prima una sobre l’altra. Jo
necessite fer una crítica social però també necessite que l’obra siga
atractiva. També intente que davant de la meua obra la gent puga fer una
associació d’idees i que no es quede tan
sols en el pur fet pictòric.
Finalment hem de tornar a
destacar com la trajectòria pictòrica de Jarr ha experimentat aquests darrers
anys una projecció internacional important. Les seues creacions són valorades
per tot arreu i el seu nom comença a ser escoltat en museus com el Reina Sofia
o el Guggenheim, el de Belles Arts de Buenos Aires o a L’Havana. Així, dins
dels seus projectes més immediats figura una instal·lació sobre diversos
camions comercials que a més de transportar els nostres productes arreu
d’Europa també mostraran deu obres clàssiques de la pintura universal
interpretades per Joan Antoni Rodríguez Roca. Totes elles mostren la singular
estètica de Jarr, com es va poder apreciar a Casa Decor 03 on presentava una
gegant versió de la “Maja” de Goya de 3
x 9 m.
Jarr és un artista amb un
futur prometedor, però que no oblida les seues arrels. Així, guarda encara una
bona relació afectiva amb el seu poble, lloc des d’on, gràcies al suport de la
seua família i als estímuls que li han procurat la dansa, el cor Cabanilles i,
en general, l’art local, ha obtingut la preparació bàsica per a desenvolupar el
seu treball creatiu i, sobretot, la necessària estima cap al món de l’art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada