L’escultor
Lleonard Borràs va nàixer a Algemesí l’any 1923. En aquesta biografia que vol
abraçar una llarga i prolífica carrera comentarem breument que Lleonard va
realitzar els seus estudis primaris a Algemesí i anys després va ingressar a
l’institut, on va tenir com a professor de dibuix a Pérez Contel. Més tard va
assistir a l’Escola de Belles Arts de Sant Carles de València, lloc on rebé
classes de mans de José Capuz i on es va llicenciar. De la seua tasca com a
docent -fou nomenat en 1969 com a catedràtic numerari d’instituts nacionals
d’ensenyament mitjà- podem parlar de la seua estada com a professor agregat a
Villena, que va ser la seua primera destinació; després es va desplaçar a Penyarroya, en Còrdova, on va obtenir la
plaça de catedràtic i, més tard, es va traslladar a Yecla, per a finalitzar a
Alzira, a l’institut José María Parra, lloc on treballaria fins el 1988. Un any
desprès, va ser nomenat com a acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de
Sant Carles de València.
Com a escultor, la seua producció artística és ben extensa
i podríem enumerar com a obres més representatives realitzades al nostre poble
les dels monuments a l’organista Joan Baptista Cabanilles (1956); a la mare
Maria Ràfols (1980); a l’alcalde Salvador Castell (1982); al compositor Moreno
Gans (1984); al periodista Martí Domínguez (1989); a la beata Josepa Naval
Girbés (1994) o el monument al Llaurador (1999). «Tinc dos volences -comenta
Borràs-, el meu poble i l’escultura. He treballat tota la vida fent
escultures per a aquest poble i he procurat fer el millor que he sabut». Ja
fora d’Algemesí destacaríem altres obres com ara els retrats de Gregori Maians
(Gandia, 1976); Blasco Ibáñez (València, 1979) i Joan Fuster (Sueca, 1989) o el
monument a la Constitució (Alzira, 1979).
On més ha destacat Borràs ha estat en l’escultura
monumental. «A mi m’agrada allò gran. En l’escultura íntima també gaudisc
però m’agrada més la monumental. Aquesta complau molt més i el procés inicial
és més interessant: pensar-la, composar-la, provar-la, fer maquetes...».
Per aquest motiu, una obra que no podem deixar d’assenyalar és el monument a
Cabanilles, un conjunt on, després de nombrosos estudis i dibuixos
preparatoris, el nostre escultor va aconseguir un monument de formes
majestuoses i sòbries, amb una gran puresa de línies i on la planta ja ens dona
idea de la seua gran originalitat: un triangle isòsceles amb els angles
retallats i amb les seues cares en forma còncava.
Destaca també com a retratista, tret on ha demostrat una
força innata per a captar no sols les faccions del retratat sinó també per a
endinsar-se en la seua psicologia. Alguns crítics d’art l’han considerat un
escultor clàssic i molt personal, qui ha seguit una direcció pròpia movent-se
pel camí de l’escultura clàssica, però que també ha sabut molt bé com
aconseguir obres de línies avantguardistes i creatives, com és el cas del
monument al Llaurador, una obra realitzada en ferro recobert de planxa
d’acer que se n’ix de la seua línia habitual de treball, ja que no representa
una figura humana sinó una eina de treball. «Quan em vaig proposar fer el
monument al Llaurador vaig pensar en quan era un xiquet i ajudava en els
treballs del camp a mon pare. Me’n recordava del forcat. El forcat ha estat una
eina fonamental i, a més, és bonica, és a dir, agrada per les seues formes. I
d’ací em vingué la idea per al monument. Vaig començar a pensar en el forcat,
vaig treballar sobre ell, pensant en diverses formes de composar-lo i jugant
amb dues eines contraposades fins arribar al disseny definitiu. D’aquesta obra
destacaria el fet que crea unes línies molt dinàmiques i uns potents jocs de
llum i ombres. En això està el seu potencial».
La matèria, a l’igual que la llum, és un element que
aprecia molt. Ha treballat una gran diversitat de materials com ara el fang, la
pedra, el bronze, la fusta, el guix, el marbre, etc, i és, precisament, el fang
aquell que considera més interessant. «El fang és de segur allò que primer
trobaria l’home primitiu. Aquell va descobrir en el fang que era manipulable
però que si l’arrimava al foc es coïa i prenia consistència. De Miquel Àngel
coneixem les seues escultures en pedra, però quantes figures que modelaria en
fang s’han perdut. Segur que seria amb el fang on ell gaudiria. I encara que es
diga que tenia la Idea en la pedra, segur que abans la treballaria en el fang.
El fang és el material que l’escultor treballa i al qual li dona sentit.
Sempre, allò fonamental, serà el dibuix i el fang».
Obres com el monument a Cabanilles, a Moreno Gans o al
Llaurador, han contribuït a dotar el poble d’Algemesí d’un conjunt patrimonial
d’alt valor artístic i cultural. Com a escultures públiques que són, formen
part del paisatge urbà i contribueixen a donar-li la seua imatge característica.
Aquest patrimoni, pel fet d’estar a l’aire lliure, és susceptible de sofrir
actes irrespectuosos de vandalisme, per tant és feina de tots col·laborar en la
seua protecció. Un exemple prou clar d’aquesta situació és la imatge en formigó
de Doménech Gamieta, que originalment s’havia pensat per a ser fossa en bronze,
la qual any rere any, malgrat l’ofrena que se li fa el dia de Sant Sebastià,
encara roman amb el nas trencat. L’actitud dels responsables en matèria de
patrimoni deuria ser més sensible cap a aquestes preocupacions. Així, l’opinió
de Lleonard Borràs en aquest aspecte és ben crítica. Borràs reclama, a l’igual
que tots nosaltres, una major promoció de campanyes que inciten a la
conservació i el respecte pel patrimoni local així com una urgent actuació. «La
gent que té interès per protegir el patrimoni deu moure’s. Que apareguen
desperfectes als monuments és incultura, però pitjor és que aquests es queden i
ningú es preocupe per netejar-los i conservar-los».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada