Esteve Adam és un treballador de la pintura, un
pintor amb una tasca constant i reflexiva, i amb la qual ha sabut transformar
un paisatge viscut per ell en una obra carregada d’expressivitat i força
sintètica. És aquesta gran capacitat d’observació la que li dóna la mestria de
veure noves realitats i plasmar-les al llenç. De la mateixa manera, trobem en
Josep una persona preocupada per reflexionar i analitzar sobre la realitat
diària que ens rodeja.
Nascut a Algemesí el 14 de febrer de 1946, Josep Esteve Adam es va
formar a l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Carles de València,
finalitzant el 1974. De la seua formació acadèmica podem destacar la Beca de
Paisatge “El Paular”. El 1976 obté mitjançant oposició la plaça de professor de
secundària, tot i alternant l’activitat pictòrica amb la docència a l’Institut
Sant Vicent Ferrer d’Algemesí, on és Catedràtic de Dibuix des de 1980. A més,
al llarg de la seua carrera artística ha guanyat nombrosos premis, com el primer
premi a Lucena (Còrdova) el 1982, encara que el més important i el que li ha
donat una més que merescuda projecció nacional ha estat el IX Premi de Pintura
BMW (1994). Des d’eixa data, ha protagonitzat una sèrie d’exposicions
ininterrompudes, la darrera un conjunt d’exposicions itinerants patrocinades
per Caja Duero a ciutats com Plasència, Càceres, Salamanca, Àvila,
Burgos, etc.
-Com molts altres artistes, compagines el teu treball a l’Institut amb
la pràctica de la pintura. Creus que aquestes dues activitats es complementen
bé? T’ajuda a ser més creatiu en el teu treball diari?
Josep Esteve.- Una cosa es complementa
perfectament amb l’altra. Hi ha alumnes que són molt creatius, molt
intel·ligents, i amb els que aprens tots els dies. En el sistema educatiu
anterior a la reforma treballava més a gust. Però, en l’actualitat, per les
característiques que té la LOGSE, hi ha dies que acabe de treballar a
l’Institut i sóc incapaç de pintar després a l’estudi. És frustrant. Així i
tot, tenim el cas d’alumnes que agafen amb interès el món de les arts, gent
preparada i amb il·lusió però que es troben amb el fet d’estudiar el
batxillerat d’art fora del poble ja que aquesta opció no és troba a cap dels
dos instituts de la nostra població.
-Què representà per a la teua carrera
artística l’obtenció d’un premi tan important com el BMW de 1994?
JE.- Bé, quan jo vaig acabar la
llicenciatura hi havia dos camins: fer exposicions i presentar-me a concursos.
Les exposicions m’anaven mal, i fins l’any vuitanta era un pintor reconegut
pels meus mestres i companys d’ofici, però a l’hora de vendre quadres no treia
ni per a pagar el catàleg. Menys mal que a partir del 1982, comence amb el
remolí dels concursos de pintura, on podia demostrar la meua vàlua com a
pintor. A partir d’aleshores, quan ja sonava el meu nom als concursos, vaig
tornar a exposar en València i va ser un èxit.
En guanyar el BMW vaig tocar sostre.
Avui ja tinc un circuit d’exposicions a les galeries i, per tant, els concursos
els he deixat apart. La sort que tenim és que a l’estat espanyol hi ha una
moguda extraordinària amb els concursos. Les institucions públiques estan
treballant molt bé en aquest aspecte, he de reconèixer-ho.
Josep Esteve és un especialista en la
pintura paisatgística, dins la qual ha sabut endinsar-se per a extraure d’ella
allò més essencial i primigeni. La seua pintura s’allunya de tot element
descriptiu en nom de la puresa formal i l’expressió per a cercar, a partir dels
colors, els plànols i les textures, un sentiment panteista que convida
l’espectador cap a la reflexió sobre la natura. La seua és una pintura que
s’acosta a l’abstracció, i és així perquè Esteve entén el món en clau
abstracta. Com ell mateix ens contava, la pintura és sempre una abstracció.
Amb la pintura construïm una nova realitat. El paisatge de les seues obres
es redueix a línies i colors, eliminant allò que siga destorbador, tot i
treballant només els elements purament pictòrics, amb els quals ens dóna a
conèixer tota la bellesa i intel·ligència de la seua pintura. Esteve és un
pintor de grans recursos tècnics, un pintor que sap deixar-se portar pel quadre
i amb el qual dialoga per poder entendre on es troba l’equilibri dins l’obra.
-Perquè la pintura de paisatge?
JE.- La meua elecció del paisatge es fa
perquè jo sóc un home que ve del camp, com la majoria de la gent del nostre
poble. Molts tenim terres i ens agrada el camp. A més, tenim un paratge molt
proper i quasi únic, com és la Marjal, lloc per on m’agrada passejar i prendre
apunts.
Treballe el paisatge intentant donar-li el meu esperit. He descobert
que treballant així sorgeixen coses que mai poden sortir si les plantegem d’una
manera racional. M’agrada provocar l’obra, tracte de trobar moltes respostes
dins l’obra. Com deia Picasso “jo no cerque, sinó trobe”. Per a mi, la pintura
és treball, amb un horari fixat, en el que després de la reflexió s’ha de
passar a l’acció (d’ací que la meua pintura s’haja relacionat de vegades amb
l’action painting).
D’altra banda, veiem en Esteve una persona
preocupada pel seu entorn més immediat. La seua reflexió cap a la realitat que
l’envolta és, per suposat, crítica, la d’un home amb unes profundes inquietuds,
el qual des del seu lloc com a pintor i com a docent ens convida a què ens
plantegem quina és la realitat artística actual a nivell local.
JE.- En la meua opinió, veig alguns
aspectes negatius, com ara que certes exposicions municipals es desenvolupen en
unes condicions d’espai tan reduïdes; també, un altre aspecte a considerar és
el no haver aconseguit el batxillerat artístic per al nostre Institut.
M’agradaria que les noves generacions
prengueren consciència que viuen a un poble gran, amb vora vint-i-cinc mil habitants, que té nombrosos llicenciats en Belles Arts i que, per
tant, es mereix una imatge més elevada a nivell artístic. Reivindique una major
activitat des de tots els àmbits i que les qüestions en matèria estètica es
prenguen seriosament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada