dilluns, 24 de juliol del 2017

Josep Pellicer Pla, arquitectures geomètriques

Eixir a pintar la natura és fàcil. Allò difícil és extraure de la natura

el que no es veu”, Josep Pellicer
Nascut a Algemesí l’any 1935, la seua formació inicial està relacionada amb les acadèmies locals de dibuix que, com la fundació Albert Tortajada, també coneguda com el Caudal del pobre, impartia classes gratuïtes de dibuix i pintura als veïns del poble. En aquesta acadèmia Josep Pellicer rebé classes de mans de Josep Puchades. La seua formació acadèmica vindrà anys després, concretament el 1973, quan Josep Pellicer ingressa en l’Escola de Belles Arts de Sant Carles de València per a continuar la seua formació pictòrica.
Però molt abans, durant els anys seixanta, Pellicer ja dona a conèixer la seua pintura, tot i participant també en nombroses exposicions. Per exemple, l’any 1968 guanyà el Premi Ciutat d’Algemesí -un any abans havia aconseguit una menció i en 1966 un segon premi-. Aquest premi, que res té a veure amb els que es van celebrar al nostre poble al llarg dels vuitanta, estava organitzat pels Antics Alumnes Maristes, en col·laboració amb l’Ajuntament i la Caixa d’Estalvis.
Durant aquesta important dècada dels anys seixanta que és, diríem, la seua etapa inicial, Pellicer va practicar una pintura d’arrel impressionista basada en el natural, estil que mantindrà fins el vuitanta. Com foren eixos inicis?
JP.- En eixa època jo eixia tots els dies a pintar al camp. En aquell moment la meua pintura es relacionava amb l’Impressionisme valencià: Sorolla, Pinazo, etc, pintura que m’ha agradat tota la vida.
El seu treball s’ha centrat al llarg de la seua carrera artística dins d’un gènere pictòric determinat i característic que ha dotat d’una poderosa personalitat. Ens referim a la pintura de paisatge, que s’ha fonamentat en les arquitectures rurals, sobretot a partir dels anys vuitanta, i on ha sabut captar l’essència dels pobles creant composicions plenes de sentiment.
JP.- La meua intenció en aquesta època era donar a conèixer la meua pintura i que aquesta s’identificara, per això vaig elegir la temàtica dels pobles rurals.
Podem considerar la dècada dels vuitanta com una nova etapa d’investigació en la seua carrera. Així, Pellicer deixa de banda la pintura de caràcter impressionista per cercar a l’estudi una investigació que el portarà cap a solucions innovadores i on la geometria serà l’element predominant i, alhora, suggeridor del paisatge.
JP.- La pintura basada en paisatges arquitectònics va ser una inquietud meua dels anys vuitanta. Abans eixia sempre al camp, ja que dins de l’estudi no podia desenvolupar la meua pintura i em vaig tindre que obligar durant aquests anys a treballar a l’estudi, cercant noves formes pictòriques i geomètriques... La temàtica que practicava en eixos moments era la dels pobles rurals. Per a mi, allò rural tenia la sensació de quietud i de tranquil·litat.
Agramunt Lacruz diu d’ell que “s’inspira en els paisatges de la seua terra per a construir unes superfícies geomètriques, arquitectures ordenades d’on pareix sorgir una espècie de mística sublimadora.”
El procés creatiu d’aquests anys és sensiblement diferent a la seua etapa impressionista. A partir d’apunts trets del natural, Pellicer intenta crear noves fórmules en l’estudi, dotant el paisatge d’una visió molt particular, que reconstrueix a través de la geometria, el collage o el rascat. Aquest camí artístic iniciat amb la geometrització del paisatge i que va dur la seua pintura fins quasi l’abstracció va veure com, durant la segona meitat de la dècada dels noranta, es va decantar cap a una pintura més figurativa on les línies i les llums són captades de manera sensiblement diferent. Ara, el paisatge arquitectònic adquiria trets molt més realistes, encara que no per això va a perdre riquesa de matisos. La raó d’aquesta nova dinàmica en la seua pintura l’hem de trobar en la influència que exercí el seu contacte amb el món de les galeries d’art durant aquests anys.
JP.- Entre el 1995 i 2000 he treballat molt la figuració. És per les exposicions perquè me’n vaig anar  cap a la figuració.
En la seua dilatada carrera han estat multitud els pobles que ha visitat i ha captat en els seus quadres, com ara Sumacàrcer, Estubeny, Seient, Dos Aigües o Jorquera, i tots ells tenien un denominador comú: la força d’un paisatge capaç d’atraure la mirada crítica del pintor.
JP.- Cada persona pensa en el seu paisatge, el té en el seu interior. Per a mi, els pobles més agradables que he pintat, entre d’altres, han estat Albarracín, Bocairent i Planes.
Cadascun dels seus paisatges són un esclat de colors suggerents i exaltats, a través dels quals expressa estats d’ànim, potser malenconia, potser admiració o, perquè no, espiritualitat. Tot això acompanyat d’un poderós dibuix que perfila i on la geometria li dona caràcter a la composició.
JP.- El color és una cosa que té hom al seu interior. El dibuix l’he anat dominant a partir de l’estudi de la geometria.
En cada obra seua, Josep Pellicer ens ofereix una natura carregada de misteri i noves sensacions. Cada paisatge que pinta, cada poble que representa a través dels seus pinzells es converteix en una nova experiència per a l’espectador.
JP.- En la pintura jo cerque l’anàlisi del tema. M’agrada allò que diu que abans de pintar un tema hi ha que veure’l pintat. Per això, la intenció que tinga el pintor dins del fet artístic és molt important.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada