Juan
A. Vilches, nascut a Algemesí el 1966, ha estat guardonat amb el primer premi
en el certamen nacional de Pintura Ciutat d’Algemesí de l’any 2003. Aquest
creatiu format a l’Escola d’Arts i Oficis Artístics de València -on ingressà el
1988-, està especialitzat en disseny industrial, tasca que desenvolupa
professionalment en l’actualitat.
La
seua trajectòria artística -pròpia d’un esperit inquiet i amb una clara
voluntat experimentadora-, ha estat centrada en dues vessants ben diferenciades
però complementàries: el disseny industrial i l’escultura. Una bona mostra del
seu talant polifacètic és que aquest primer premi Ciutat d’Algemesí l’ha
aconseguit amb una pintura.
-Com descriuries “El bosc”, obra guanyadora del primer premi?
-“El bosc” és un paisatge d’àlbers amb un
fons sobre paper d’alumini al qual aplique terres i pigments per a donar-li una
sensació de profunditat i d’espessor. M’agrada depurar les formes, trencar amb
la realitat visual, però sense perdre mai les referències cap a la natura. Els
troncs dels arbres estan fets amb paper de premsa. Són columnes que combinen la
seua verticalitat amb la horitzontalitat de les caixes de text que hi
apareixen.
-Què suposa per a la trajectòria creativa de Vilches aquest guardó?
-Realment
açò m’ha motivat molt i, encara que no puc afirmar que vaja a dedicar-me per
complet a la pintura, sí que aquest premi suposa el fet d’intentar plantejar-me
noves metes. Pense que el premi m’ha obert les portes per a participar en
concursos i exposicions, i que vaig a seguir en aquesta direcció.
Dins
la seua activitat escultòrica -a l’avinguda del País Valencià es va erigir el
1996 una obra seua, “La flama”, d’acer corten-, el ferro és un dels materials
que més ha treballat. Un material amb el que s’identifica i amb el que manté
una relació especial i directa, una vinculació que, per cert, li ve de família.
A l’exposició “Formes i projeccions”, celebrada a la Biblioteca
Municipal l’any 2002, Vilches presentava una sèrie d’obres escultòriques que el
crític algemesinenc Àlex Villar qualificava com una poètica integradora de
diverses tendències que han estat protagonistes des dels anys seixanta, com ara
el minimalisme, l’art povera, el ready made i, fins i tot, el land
art.
-Amb quina d’aquestes corrents contemporànies t’identifiques més?
-Em definisc com un creatiu minimalista,
encara que no en el sentit complet de la paraula. Intente arribar a l’expressió
a través de la depuració de formes i línies i la utilització mínima de
recursos. D’altra banda, l’afinitat amb
el land art estaria relacionada amb la poètica del reciclatge.
La sèrie de figures estàtiques que presentava en
l’anomenada exposició, exactament aquelles que representen homes i dones en
distintes postures, resulten del tot interessants ja que són producte d’un
procés de depuració formal extrema, amb una clara tendència geometritzant que
deriva cap a formes cúbiques i elimina d’elles qualsevol referència al
dinamisme de la corba. Àlex Villar les definia com “peces que amaguen darrere
de la seua creació un projecte ideal d’intervenció paisatgística”.
-Com
planteges aquesta investigació formal en eixe context ideal d’intervenció?
-El tema de les figures seriades el tenia projectat per a realitzar-lo a
una escala més gran, formant part d’una zona verda o lúdica, tot buscant la
monumentalitat. Es tracta de figures d’acer inoxidable que presenten diferents
postures. Presenten línies molt depurades, simples i minimalistes. Parteixen de
formes modulars cúbiques.
-Segons treballes en
el camp del disseny industrial i en les escultures firmes com a JAVA i MICHEL,
respectivament. Com és exia relació entre ambdues tasques creatives?
-El disseny i l’escultura
tenen una relació molt directa i complementària. La diferència està en la
funció industrial de la primera i la funció estètica de la segon, encara que
sempre intente aplicar l’estètica al disseny industrial.
-En el
teu treball creatiu t’interesses per la reutilització de materials. Com és eixa
personal poètica del reciclatge?
-Aplique el disseny industrial a l’escultura del reciclatge -un tema,
aquest, que estaria en relació amb el land art-. M’agrada buscar en la
ferralla, observar. Trobar coses velles que m’agraden i veure en eixos objectes
noves formes. Saber que han tingut una vida útil i que amb la meua tasca els
done una segona vida, tot formant part d’un nou organisme.
Dins les temàtiques que ha treballat una de les més
prolífiques -i que s’ha vist reflectida en dues exposicions monogràfiques als
anys 1996 i 1997- ha estat la taurina, tan recurrent i identificativa amb la
nostra cultura local.
-D’on
prové aquest desenvolupament temàtic utilitzat com a motiu d’experimentació
plàstica?
-Les
referències que prenc com font d’inspiració són, en molts casos, temes locals
com ara les tradicions, les festes i els balls. El món dels bous és un tema que
he vingut treballant durant un temps, i que l’he desenvolupat com una etapa més
de la meua carrera. M’ha agradat sempre el món dels bous i, per tant, aquest
s’ha convertit en font d’inspiració per a mi. A més, considere que al poble
aquest tema és converteix en un referent local. Per això el treballe més com
una imatge simbòlica més que una figura naturalista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada