La meua
obra és racional, no em deixe portar per l’emoció. Eugeni
Alborch
A principis dels anys noranta sorgia una agrupació artística, composada
per set joves algemesinencs, anomenada Línia de Terra, que tenia com a
denominador comú, a més de l’evident nexe generacional, un interès per
desenvolupar noves experiències estètiques amb una plàstica avantguardista i
una visió diferent del món i de la creació artística.
Una de les seues fites més importants a Algemesí fou la seua
presentació com a col·lectiu amb l’exposició de l’any 1993 realitzada amb motiu
del 750 aniversari del nostre poble. Anys després, el treball, les oposicions i
les diferents inquietuds de cadascú feren que els integrants de Línia de
Terra prengueren camins diferents, deixant això sí una empremta ben marcada
en l’àmbit de la plàstica local del moment. Val a dir que, malgrat no mostrar
obra conjunta, mantenen tots set una estreta relació i des d’ací els animem en
la idea d’una propera exposició col·lectiva.
Un dels components i principals impulsors d’aquell grup fou Eugeni
Alborch. Eugeni compta amb estudis de Projectisme de Construcció i Disseny
d’Interiors a l’Escola d’Arts i Oficis, una formació tècnica que deriva en el
seu quefer creatiu, desenvolupat al llarg dels darrers vint-i-cinc anys. Un
temps durant el que ha treballat, tant en el plànol personal com per encàrrec,
en els camps del disseny d’escaparates, els logotips, cartells, il·lustracions,
escultura, pintura, etc., tot compaginant-ho amb la seua tasca com a Professor
Tècnic des del 1992 en el mòdul de Projectes d’Edificació.
Són també diversos els materials i les tècniques que Eugeni Alborch ha
emprat al llarg de la seua ja experimentada trajectòria, una prova de la seua
personalitat inquieta i interdisciplinar, que no creu en la inspiració sinó en
el treball constant del dia a dia. A què es deu eixe interès per investigar
en les possibilitats dels distints materials?
-Sóc conscient que utilitze els materials de la meua època,
materials físics i materials virtuals. Tot està en funció de la història que
vulgues contar, no és el mateix dissenyar una marca que exhibir un producte, ni
pintar un quadre que crear una animació virtual. Per això el meu ventall
d’eines i suports és bastant ample. A mesura que es gesta, l’obra va reclamant
un material determinat.
Així i tot, Eugeni es considera un creatiu que produeix poca obra però
sí moltes idees, perquè múltiples són també les seues motivacions.
Durant l’època de treball al grup Línia de Terra Eugeni Alborch
desenvolupà una sèrie de escultures d’arrel abstraccionista i geometritzant.
Aquelles obres feien referència a figures zoomòrfiques, més en concret,
insectes. Amb elles, Alborch conceptualitzava i, sobretot, geometritzava
dites formes animals. Tot composant-les amb postures verticals i derivant-les
cap a una espècie de símbols totèmics que representaven éssers protectors de la
natura.
D’altra banda, una de les seues primeres incursions dins del món de la
creació fou el disseny d’escaparates, on ha rebut diversos premis i
reconeixements, i del que ara opina Eugeni Alborch té els dies comptats ja que
el comerç electrònic i les noves propostes comercials tendeixen a eliminar-los.
Decoració, escenografia, cartell tridimensional..., el disseny d’escaparates va
ser desenvolupat per Eugeni al llarg dels anys vuitanta, primer a nivell local
i després, mitjançant la creació de l’empresa Delirium Vitrinaens, a la
resta del país. A mitjans de la dècada dels noranta va deixar aquesta faceta
creativa per dedicar-se, ara com a teòric, a impartir cursos i fer una sèrie de
xerrades sobre aquest suggerent camp de la creació artística dins del marketing.
Al llarg de la seua trajectòria s’ha interessat pel treball en tres
dimensions -instal·lacions, stands, obra efímera, etc.-, ja que com ell
mateix afirma, la pintura, com a espai bidimensional, se li quedava curta. Per
això ha desenvolupat també l’escultura com a creació d’espais físics. Des
d’ací, gràcies a les tecnologies informàtiques, s’ha endinsat en el camp dels
espais virtuals. Eugeni és un estudiós de l’arquitectura, sobretot de la
contemporània, i és en eixe àmbit on està desenvolupant les seues darreres
propostes. Cap a quin lloc les orientes?
-El llapis i el ratolí caminen de la mà, compagine l’art manual amb
la infografia. He retornat al tema de l’arquitectura i ara, per extensió, a
l’urbanisme. El projecte en el que estic immers és bastant ambiciós, el meu
objectiu inicial no és arribar a crear una nova ciutat, però sí dissenyar les diverses
peces que la configuren. Ara estic treballant sobre el concepte de l’habitatge
i, més en concret, la dualitat entre casa-capsa; lògicament les figures
sorgeixen d’una idea inicial, un esbós traçat en paper, després les recree en
3D i mentre que unes quedaran en suport digital, altres les realitze
físicament.
Quina ha estat la influència de la teua formació com a Projectista en
el camp de la creació artística?
-La meua formació és eminentment tècnica. La geometria és una altra de
les constants en tota la meua producció artística. Tot ho mire a través d’un
prisma geomètric, per això amb el tema de l’arquitectura em trobe com peix en
l’aigua.
Eugeni Alborch es configura com un creatiu independent i
inclassificable que ha apostat per les noves tecnologies en el món de l’art,
però que també observa el perill que aquestes comporten per la confusió que pot
provocar, no a l’hora de treballar en el procés creador, sinó a l’hora de
presentar el producte final. En aquest sentit, quin és el panorama que
observes dins d’aquest context?
-En quant al disseny gràfic, hi ha que delegar en els professionals.
Amb el suport de les noves tecnologies, els aficionats que no discerneixen el
que és un anagrama d’un pictograma, o un cartell d’una il·lustració, es pensen
que la computadora ho fa tot; i no és així, l’ordinador sols és una eina per a
visualitzar, mai per a conceptualitzar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada